Bratislava, 21. december – Úprava jadrových ponoriek na prepravu komerčného tovaru, ako je ropa či kovová ruda, nemá opodstatnenie, vyhlásil to dnes generálny riaditeľ Centrálnej konštrukčnej kancelárie morskej techniky Rubin Andrej Djačkov. Komentoval tak 10 rokov starý zámer spoločnosti Norilsk Nickel, ktorý počítal s úpravou raketových odsekov jadrových ponoriek na dopravné odseky.
V pôvodných plánoch jedného z trhových lídrov v oblasti výroby drahých a farebných kovov bolo spustenie alternatívnej dopravy už v roku 2003. Pre tento zámer sa mali využívať najväčšie jadrové ponorky na svete, postavené podľa projektu Akula. Ich úpravou by vznikol priestor pre prepravu 50.000 tón tovaru. S cieľom prepravovať svoju produkciu pod ľadovcami Arktídy, plánoval Norilsk Nickel podpísať zmluvu umožňujúcú prenajímať plavidla, ktoré mali byť v rámci dohody o jadrovom odzbrojení utilizované.
Celkovo v Rusku bolo postavených 6 jadrových ponoriek tohto typu. Dve z nich už boli utilizované, tretia sa nachádza v procese utilizácie. Ďalšia dvojica ponoriek sa v súčasnosti nachádza vo vojenskej rezerve, keďže krajina nemá potrebnú výzbroj a iba jedna z nich – Dmitrij Donskoj – aktívne pôsobí a hrá kľúčovú úlohu v testovaní medzikontinentálnej balistickej rakety Bulava.
Keď bude ropa stáť 200USD za barell ...
Celá debata | RSS tejto debaty